Verhuizen vanuit of naar
Het Gasthuis.

Sinds 2009 krijgt een zorginstelling 13 dagen vergoed voor een leegstaand appartement. Bij overlijden of verhuizing (mutatie) van een cliënt kan alleen het werkelijk aantal dagen leegstand in aanmerking komen met een maximum van 13 dagen.

Bij overlijden of verhuizing van een cliënt vanuit een tweepersoonsappartement, wordt voor iedere kalenderdag dat de overblijvende cliënt alleen heeft gewoond, voor de achtergelaten plaats een mutatiedag in aanmerking genomen. Vanaf het moment dat in Het Gasthuis een éénpersoonsappartement beschikbaar is, wordt het werkelijk aantal mutatiedagen in aanmerking genomen, tot maximaal 13 dagen na het beschikbaar komen van het éénpersoonsappartement. Het maximum van 13 dagen geldt ook indien de overgebleven cliënt niet verhuist naar het éénpersoonsappartement. De dag waarop de inhuizende (nieuwe) cliënt het appartement betrekt, is de datum van inhuizing.

In de onderstaande tekst wordt gesproken over de situaties dat een cliënt is overleden, maar in een enkel geval komt het voor dat een cliënt Het Gasthuis verlaat wegens opname in een andere zorginstelling. Er is dan geen sprake van nabestaanden, maar van contactpersonen. Deze regeling is bedoeld voor alle situaties waarin een cliënt Het Gasthuis definitief verlaat.

1. Wanneer een cliënt op dag 1 overlijdt dan wel definitief vertrekt, dient het appartement uiterlijk op dag 7 te zijn ontruimd. Het gaat hierbij om dagen, dus inclusief weekend en feestdagen.

2. De inhuizende cliënt wordt op de dag van overlijden/definitief vertrek van de eerdere cliënt ingelicht dat het appartement vrijkomt, waarbij wordt aangegeven dat het appartement vanaf dag 8 kan worden betrokken.

3. Er vindt een schouwing plaats van het appartement en eventuele schade aan het appartement dient de cliënt/nabestaande te (laten) repareren op aanwijzing van Het Gasthuis.

4. De teamleider bespreekt met de nabestaanden/contactpersonen de verdere procedure en laat daarbij door de nabestaanden/contactpersonen een formulier ondertekenen waarin de nabestaanden/contactpersonen schriftelijk verklaren dat

5. - in geval van schade aan het appartement zij dit zullen repareren (naar richtlijnen van het Gasthuis) dan wel de kosten voor reparatie voor hun rekening zullen nemen;

6. - in geval er vertraging in de oplevering optreedt door de schade en de tijd die de reparatie vergt (na dag 7), zij de vergoeding van € 75 per dag aan het Gasthuis zullen betalen.

7. Zonder een dergelijke verklaring kan het appartement niet opgeleverd worden, maar de bedoelde € 75,- per dag wordt wel in rekening gebracht.

Voor de nabestaanden/contactpersonen van de uithuizende cliënt is het mogelijk om de uithuizing met maximaal drie dagen uit te stellen. Hiervoor moet € 75,- per dag aan Het Gasthuis worden betaald. De regeling van verlenging van uithuizingsdagen kan toegepast worden als er geen wachtenden op de wachtlijst voor Het Gasthuis staan omdat wachtende cliënten te allen tijde voorrang hebben en zij het recht tot verlenging van de mutatiedagen verdringen. Dit betekent dat Het Gasthuis zich ervan vergewist dat er geen actief, wens of slapend wachtenden zijn die opgenomen willen worden in Het Gasthuis. Alleen dan kan er verlenging van de uithuizingsdagen plaatsvinden. De regeling is ook van toepassing als er appartementen leeg staan en vooralsnog niet bewoond lijken te worden. De kosten voor verlenging zijn dan onverkort van toepassing. Hiertoe moet een formulier worden getekend door de nabestaanden/contactpersonen.

De inhuizende cliënt dient een formulier te ondertekenen waarin hij/zij verklaart het appartement te accepteren zoals deze is aangetroffen.

Bij de intake legt de manager Zorg of een verpleegkundige de cliënten de keuze voor om het appartement zelf in te richten of de basisinrichting door Het Gasthuis te laten verrichten. Uitgangspunt is dat de cliënt zijn eigen inventaris meeneemt. Als zij/hij dat niet kan of wil, zal Het Gasthuis zorgdragen voor (een deel van) inventarisstukken (niet meer en niet minder).

Het gaat hierbij, conform de wettelijke regeling, om de volgende inventaris: 1 vloerbedekking, gordijnen, 1 tafel, 1 stoel, 1 kast, 1 plafondlamp, 1 bedlamp, 1 bed, 1 matras, 1 dekbed, 2 dekbedhoezen, 2 onderlakens, 2 kussens en 2 kussenslopen.

Het Gasthuis biedt de inventarisstukken die in het appartement aanwezig zijn aan en als de cliënt deze niet wil accepteren, kan zij/hij dit inventaris retourneren aan Het Gasthuis. Plaatsing van eigen inventaris van de cliënt is voor rekening en risico van de cliënt. Bij vertrek van de cliënt mag zij/hij het genoemde inventaris (niet meer en niet minder) laten zitten in het appartement, maar ook meenemen (zonder vergoeding door Het Gasthuis).

Informatie over deze regeling kunt u krijgen bij de manager Zorg van Het Gasthuis, bereikbaar onder telefoonnummer 0481-431644.